Het deel voor mensen met een dominante hersenhelft
Welkom bij BOOST
Benieuwd naar de versie voor de linker hersenhelft?
Het verhaal van Boost

Neuroontwikkelingsstoornissen
Neuroontwikkelingsstoornissen zijn aandoeningen die de ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel beïnvloeden.
Deze stoornissen hebben vaak invloed op hoe een kind leert, zich gedraagt en functioneert in het dagelijks leven. De oorzaken zijn meestal een combinatie van genetische, epigenetische en omgevingsfactoren, en de symptomen kunnen variëren van mild tot ernstig.
Zoals later zal blijken, richt BOOST zich niet op een specifieke diagnose, maar op de functionele disconnectie in het brein. Omdat dit vaak gepaard gaat met SUPERTALENTEN, lijkt de term NEURODIVERSITEIT een betere benaming.
De werking van het brein is complex. Omdat dit gedeelte van de website zich vooral richt op persoonlijkheden met een sterke rechterhersenhelft, zal de werking van BOOST aan de hand van visueel-ruimtelijke vergelijkingen worden uitgelegd. Deze persoonlijkheden worden vaak ook beelddenkers genoemd.
Enjoy reading!
Vanuit welke visie is BOOST ontstaan?
Panoreportage
In de Pano-reportage van oktober 2024 werd duidelijk dat er geen exacte cijfers beschikbaar zijn over het aantal diagnoses van autisme en ADHD. Toch leeft binnen zowel de medische wereld als het onderwijs een sterk vermoeden dat het aantal diagnoses de afgelopen jaren aanzienlijk is toegenomen.
Chiropractor
Ook in onze praktijk als chiropractor merkten we dit op. We ontmoetten regelmatig bezorgde ouders die worstelden met de leer- en gedragsmoeilijkheden van hun kind. Dit inspireerde ons om BOOST op te starten: een aanvulling op chiropractische behandelingen die het brein ondersteunt en optimaliseert tijdens het ontwikkelingsproces.
Zoals eerder gezegd is dit een complexe materie, die vraagt om een efficiënte behandeling. Dit is ook het doel van BOOST en Chiropractie Waregem: een waardevolle aanvulling leveren op de behandeling van ‘neurodiversiteit’ met de focus op de optimale coördinatie, synchronisatie en optimalisatie van het brein.
Voor wie is BOOST?
Motorische moeilijkheden
- Vreemd gangpatroon (teenlopen, voeten naar buiten – of binnen roteren, x-benen, …)
- Hyperlaxiteit/hypertoniciteit/hypotonie
- Evenwichtsmoeilijkheden, vaak vallen, coördinatiemoeilijkheden
- Algemene motorische achterstand (fijne of grove motoriek)
- Algemene of specifieke pijnproblematieken waar geen fysieke verklaring voor te vinden is
- Hoofdpijn en migraine
Cognitieve moeilijkheden
- Moeite met lezen, schrijven, rekenen
- Bemoeilijkt visueel ruimtelijk redeneren
Sociaal-emotionele moeilijkheden
- Weinig zelfvertrouwen
- Diverse angsten
- Emotionele uitbarstingen en moeite met impulscontrole
- Moeite met vriendjes maken
Wat houdt BOOST juist in?
Brein onbalans Optimalisatie via Sensomotorische training
Maak een afspraak
Brein onbalans?
Ons brein functioneert als een geavanceerde controlekamer die voortdurend informatie verzamelt, verwerkt en vertaalt naar acties en reacties, zodat ons lichaam als één geheel kan functioneren.
Bij complexe neuropsychologische aandoeningen lijkt een verstoorde communicatie of synchronisatie tussen de twee hersenhelften een cruciale rol te spelen.
BOOST-behandeling
De BOOST-behandeling richt zich op het verbeteren van de communicatie tussen hersencellen. Je kunt dit vergelijken met een metronetwerk: sommige stations hebben een directe verbinding, andere functioneren als knooppunten waar je moet overstappen, en sommige zijn alleen bereikbaar via meerdere tussenstappen.
BOOST helpt deze netwerken beter op elkaar af te stemmen, te versterken en te synchroniseren. Dit verbetert de samenwerking tussen beide hersenhelften en creëert de optimale voorwaarden voor ontwikkeling, waardoor ook verborgen talenten de kans krijgen om tot uiting te komen.
Sensomotorische training?
Ons brein heeft voortdurend input nodig om nieuwe verbindingen te maken en zich levenslang te blijven ontwikkelen. Alles wat we ervaren via onze zintuigen komt binnen in de hersenen, waar het wordt verwerkt, geanalyseerd en van betekenis voorzien. Deze informatie vormt vervolgens de basis voor ons gedrag en onze reacties op de wereld om ons heen.
Onze zintuigen en ons bewegingssysteem fungeren als poorten naar het brein. Bij BOOST maken we gebruik van deze natuurlijke toegangspunten om precies die hersengebieden te activeren die een extra zetje kunnen gebruiken. Zo bieden we kinderen de kans om op een speelse en effectieve manier hun brein in balans te brengen en hun potentieel te ontwikkelen.
Wat maakt BOOST dan zo uniek?
BOOST bouwt voort op de evolutie van het brein als basis voor de behandeling. Dit wordt een bottom-up benadering genoemd. De meeste therapieën, zoals psychologie, logopedie en onderwijs, werken volgens een top-down methode.
Maar is het ene nu beter dan het andere? Zeker niet! Vaak kan een top-down therapie pas volledig tot zijn recht komen als er voldoende basis is gelegd. En die basis wordt juist versterkt door de bottom-up benadering.
Een simpele vergelijking is de bouw van een huis. Als de fundering niet sterk genoeg is, zullen er in de toekomst onvermijdelijk problemen ontstaan: barsten, lekkages, verzakkingen… Je kunt deze problemen tijdelijk oplossen, maar uiteindelijk zullen ze terugkomen of op andere plekken opduiken.
Pas wanneer de fundering versterkt wordt, kunnen deze problemen écht op de lange termijn worden aangepakt.
Fun Fact
De Scheve Toren van Pisa leunt nu ongeveer 4 meter uit het lood!
Een leuk weetje over de Toren van Pisa is dat hij oorspronkelijk helemaal niet bedoeld was om scheef te staan! De beroemde scheve stand ontstond al tijdens de bouw in de 12e eeuw doordat de zachte ondergrond, bestaande uit klei, zand en schelpafzettingen, begon te verzakken toen de derde verdieping werd bereikt.
Ingenieurs probeerden de helling te corrigeren door de bovenste verdiepingen iets schuin de andere kant op te bouwen, maar dat maakte het probleem alleen maar erger. Door de eeuwen heen is de toren steeds verder gezakt, tot wel 5,5 graden in 1990. Destijds leek het erop dat hij zou omvallen, en de toren werd gesloten voor restauratiewerkzaamheden.
Dankzij stabilisatiewerkzaamheden met stalen kabels en contragewichten kon de helling worden verminderd tot ongeveer 4 graden, en nu is de toren veilig genoeg om nog honderden jaren te blijven staan.
Voorbeelden van BOOST
Casus 1: BOOST behandeling bij Concentratieproblemen
De behandeling stimuleert specifieke neurocircuits via:
- Vestibulair & proprioceptief: Balans- en draaioefeningen voor betere houding en zelfregulatie.
- Tactiel sensorisch: Huidstimulatie en textuurspelletjes om prikkelverwerking te optimaliseren.
- Motorisch & cerebellair: Cross-body bewegingen en oog-volgoefeningen voor coördinatie en focus.
- Auditief: Ritmische muziek en luisteroefeningen voor betere verwerking van instructies.
Bottom-up (Melillo Methode): Stimuleert basisfuncties in het zenuwstelsel via beweging en sensorische input om cognitieve vaardigheden indirect te verbeteren.
Top-down (Cognitieve Training of Gedragstherapie): Werkt direct aan denkprocessen en gedragsaanpassing via strategieën zoals aandachtsoefeningen en beloningssystemen.
Casus 2: BOOST bij Angst en Onverwerkte Primaire Reflexen
De behandeling richt zich op het integreren van de Moro-reflex en het versterken van sensorische en motorische circuits:
- Integratie van de Moro-reflex:
- Bewegingsoefeningen: Langzame, gecontroleerde bewegingen zoals de "sterretjebolletje" oefening (armen en benen strekken en weer intrekken) helpen de reflex te doven.
- Diepe drukstimulatie: Gebruik van een verzwaringsdeken of zachte compressie op de schouders om het zenuwstelsel te kalmeren.
- Geleidelijke blootstelling aan prikkels: Zachte geluiden en ritmische muziek helpen haar systeem minder heftig te laten reageren op onverwachte stimuli.
- Vestibulair & Proprioceptief Circuit:
- Balansoefeningen (wiebelen op een bal, schommelen) stabiliseren het evenwicht en helpen bij het reguleren van angstreacties.
- Grondingsoefeningen (zoals kruipen en diepe druk via handen en voeten) verbeteren lichaamsbewustzijn en verminderen angstgevoelens.
- Tactiel Sensorisch Circuit:
- Borsteltechnieken en zachte aanrakingsoefeningen helpen bij sensorische integratie en verminderen overgevoeligheid voor aanrakingen en omgevingsprikkels.
- Auditief Circuit:
- Luisteren naar lage, ritmische tonen helpt bij het reguleren van angst door invloed op de nervus vagus en het autonome zenuwstelsel.
Bottom-up (Melillo Methode): Werkt aan de onderliggende neurologische ontwikkeling door reflexintegratie en sensorische stimulatie.
Top-down (Cognitieve Gedragstherapie): Richt zich op bewust omgaan met angst via gesprekstechnieken, ademhalingsoefeningen en cognitieve herstructurering.
Hoe is BOOST complementair aan andere therapieën?
BOOST biedt een solide basis die andere therapieën, zoals logopedie, kinesitherapie of psychologische begeleiding, aanzienlijk effectiever maakt. Door een nauwe samenwerking en het afstemmen van verschillende benaderingen ontstaat een geïntegreerde aanpak die kinderen helpt om hun volledige potentieel te bereiken. Samen bouwen we aan een toekomst waarin elk kind kan schitteren!
Hoe verloopt een behandeling bij BOOST?
De behandeling van Boost start vanuit de meest primaire hersenfuncties. Dit is individueel en gaat niet uit van een diagnose, maar focust zich op de disfunctionele hersenregio(s) die werd(en) vastgesteld in de anamnese en fysisch onderzoek.
1. Primitieve reflexen
We starten met het trainen van de primaire reflexen, omdat deze een essentiële rol spelen in de vroege ontwikkeling en een goede basis leggen voor verdere groei (Klik hier voor meer info)
Meer over primaire reflexen
2. Core stabiliteit en tonus
Het versterken van de lichaamshouding en de controle over de kernspieren (core), wat belangrijk is voor stabiliteit en coördinatie.
3. Posturale controle en evenwichtsbalans
Het verbeteren van houding, balans en het vermogen om
4. Oogstabiliteit en oogvolgbewegingen
Het trainen van de controle over oogbewegingen en de samenwerking tussen ogen en hoofd helpt bij visuele taken zoals lezen en schrijven.
5. Executieve functies
Tot slot wordt er gewerkt aan hogere cognitieve vaardigheden zoals plannen, organiseren en concentreren.
Primaire reflexen?
Bij de geboorte heeft ons brein al zijn ‘grijze cellen’, maar deze kunnen nog niet met elkaar communiceren. Het brein is op dat moment ongeveer een kwart van zijn uiteindelijke grootte en moet zich verder ontwikkelen. De hersenstam, een evolutionair oud deel van de hersenen, speelt hierbij een cruciale rol. Dit deel is al relatief volgroeid bij de geboorte en regelt de automatische lichaamsfuncties die essentieel zijn voor overleving, zoals ademhaling en hartslag.
De primaire reflexen, ook wel primitieve reflexen genoemd, worden voornamelijk door de hersenstam aangestuurd en zijn direct na de geboorte zichtbaar bij baby’s. Deze automatische reacties helpen de pasgeborene bij het overleven en ontwikkelen. In de eerste maanden verdwijnen deze reflexen, naarmate de hersenen verder rijpen, en wordt de basis gelegd voor bewuste interactie met de omgeving.
Waarom zijn primaire reflexen belangrijk?
Deze reflexen worden bij elke baby getest om de gezondheid van het zenuwstelsel te controleren. Toch wordt niet altijd nagegaan of deze reflexen ook op het juiste moment verdwijnen. Het verdwijnen, of integreren, van primaire reflexen is van essentieel belang voor de motorische, zintuiglijke en cognitieve ontwikkeling van het kind. Onderzoek toont aan dat een vertraagde integratie van reflexen kan samenhangen met ontwikkelingsstoornissen en neurodiversiteit.
Ondersteuning bij Chiropractie Waregem en BOOST
Bij Chiropractie Waregem en BOOST bieden we ondersteuning bij de integratie van primaire reflexen. Indien nodig starten we een behandeltraject met fysieke therapie en oefentherapie, zodat dit proces optimaal kan verlopen.
Waarom is tijdige integratie zo belangrijk?
Integratie van reflexen vindt plaats tijdens de motorische mijlpalen in het eerste levensjaar. Wanneer reflexen niet tijdig verdwijnen, mist het brein een solide basis voor verdere ontwikkeling. Persisterende reflexen kunnen zowel de fysieke als cognitieve groei van een kind belemmeren, wat leidt tot verschillende symptomen en moeilijkheden.